Çocuklar yuvaya gitmeye başladıktan sonra bazen düşünceli, bazen de çok çekimser olmaya başlayabilirler. Yuva ile birlikte çocuklar bazı kuralları benimsemeyi ve kendi prensiplerini oluşturmayı öğrenirler. Bu durum aileleri şaşırtabilir. Fakat ailelerin yuva eğitimini fark etmeleri ve çocuklarına bu bağlamda yardımcı olmaları gerekir.
Yuvanın çocuk gelişimi üzerindeki etkileri
Bir çok çocuğun davranışlarında yuvaya başladıktan sonra olumlu ya da olumsuz değişmeler olur. Bunlardan en önemli neden çocukların sosyal bir gruba girmeleri ve bu sosyal grupta birtakım kurallara uymak zorunda olmalarıdır. İkinci neden aileden ilk kez ayrılmaları ve de ailenin tutumu ile yuvada verilen disiplinin bazı konularda örtüşmemesidir.
Okul öncesi kuruma başlayan çocuklarda iki farklı davranış tipi gözlenebilir. Çocuğun yuvaya gitmek istememesi, onun içe dönük olmasına ve uyum problemleri göstermesine yol açar. İçe dönük yapıda olan çocuklar etraflarına karşı saldırgan olabilirler. Ayrıca çocukların saldırgan davranmalarının bir başka nedeni de ailelerinin kendilerini istemediklerini düşünmeye başlamalarıdır. Ayrıca çocuklar “yuvada kalacağım ve eve dönemeyeceğim” endişesine de kapılabilirler.
Çocukların bu durumları zaman içerisinde, okula güvenmeye başlamaları ile değişmeye başlar. Önemli olan ailenin çocuklarının davranış biçimlerini fark etmeleridir. Ayrıca aileler okul öncesi kuruma giden çocuklarını tanımada güçlük çekebilirler. Evde atılgan, yaramaz olan bir çocuk yuvada farklı davranışlar sergileyebilir. Kendini sınırlayan, kalıplara uymaya çalışan bir çocuk haline gelebilir. Bunun dışında evde çok sakin, fakat yuvada çok agresif tavırlar sergileyen çocuklar da vardır.
Çocukların bu farklı davranışları, aileye veya okula protesto etmek istemeleri olarak algılanabilir. Bunun dışında okulu protesto eden çocuk yeni ortama alışamadığından dolayı agresif davranışlar gösterebilir. Ayrıca çocuklar, anne – babalarını gördükten sonra göz yaşlarına boğulabilirler. Çocuklar sert hareketler yapabilir, kırıcı sözler söyleyebilir, ailelerine kötü davranabilirler. Bu da çocuğun kendini ifade edebilmesi için başka silahının olmamasından ileri gelir.
Uyum sürecinde çocuk, başka zamanlarda göstermediği tepkiler gösterebilir. Her çocuğun gösterdiği tepkiler kişiliğine, eğitim tarzına, geçmiş yaşantılarına ve yeni katıldığı grubun ve kurumun özelliklerine göre değişiklik gösterir. Çocuk ortamı tanıyıp kendini grubun bir parçası olarak algılamaya başladıktan sonra, davranışlarını dengeler ve her zamanki davranışlarına geri döner.
Çocukların ilgiye ihtiyaçları vardır
Bazı çocuklar yuvaya adım atar atmaz başka bir kimliğe bürünürler. Bazı çocukların kişilikleri yuvaya başladıktan sonra inanılmaz değişiklikler gösterir. Bazı çocuklar çekingen, bazıları da agresif davranışlar ve agresif davranışlarını küfür ederek veya farklı tepkiler kullanarak gösterirler. Bunun nedeni, her çocuğun kendi bireyselliğinden kaynaklanan özellikleri vardır. Çocukların her biri aynı etkiye farklı tepkiler verebilir. Çevrelerindeki modeller çocuğun agresif ya da çekingen tavırlar sergilemelerini etkiler.
Sağlıcakla Kalın.
Daha Fazla Bilgi İçin: Benzer Konulardaki Diğer Yazılar